מחקרים

The RAND Study  image_bullet

מכון ראנד, אחד המרכזים היוקרתיים למחקר מדיניות רפואה ציבורית, פרסם מחקר בשנת 1991 שמצא כי מניפולציות לעמוד שידרה מתאימות לבעיות ספציפיות של כאבי גב תחתון. ( 1 )

The Koes Clinical Trail image_bullet

מחקר הולנדי משנת 1992 השווה טיפולי כירופרקטיקה לטיפולי פיזיותרפיה כפתרון לתלונות חוזרות של כאבי גב וצוואר. לאחר 12 חודשים הקבוצה שעברה טיפולי כירופרקטיקה הראתה שיפור ניכר יותר של התלונות הראשוניות וחזרה לתפקוד בפחות טיפולים. ( 2 )

The AHCPR Guideline image_bullet

ב-1989 מינתה המחלקה למדיניות הטיפול הרפואי והמחקר של משרד הבריאות האמריקאי (the Agency for Healthcare Policy and Research) ועדת מומחים לשם התווית הנחיות הטיפול המומלץ בכאבים אקוטיים של גב תחתון. הועדה כללה את כל הספקטרום הרפואי לרבות אורטופדים ונוירולוגים. לאחר 5 שנים , ב- 1994 , פורסמו ההנחיות. הועדה המליצה על שימוש במניפולציה לעמוד השדרה כשיטה האפקטיבית ביותר לטיפול בסימפטומים. החוקרים שפיתחו את ההנחיות מצאו ש- “מניפולציה היא בטוחה ואפקטיבית למטופלים בחודש הראשון של כאבי גב תחתון אקוטיים “. הועדה לא מצאה הוכחות ליעילות הטיפול באמצעות: מסאז’, תרפיה פיזיקאלית, מתיחות לעמוד שידרה מותני, אולטרא סאונד, טנס, לייזר, אקופונקטורה, או ניתוחי גב. ( 3 )

The Magna Study image_bullet

בשנת 1993 מימן משרד הבריאות הקנדי בחבל אונטריו מחקר שנוהל בידי דר’ פרן מגנה כדי לבדוק את יעילות הטיפול הכירופרקטי ואת האפשרות להוזלה בהוצאות הרפואיות. הועדה מצאה כי הטיפול הכירופרקטי בטוח ויעיל יותר בהקלת כאבי גב תחתון והמטופלים שבעי רצון יותר מאשר טיפולים רפואיים אלטרנטיביים. כמו כן מצאה הועדה כי הכירופרקטיקה יעילה ביחס לעלותה (cost-effectiveness), וכדרך לחיסכון של מאות מיליוני דולרים המליצה הועדה להעביר את הניהול והטיפול בכאבי גב לידי הכירופרקטורים ולשלבם בבתי החולים. ( 4 )

The Duke Study image_bullet

בהתבסס על מחקר פרסומים של מספר אופציות לטיפול בכאבי ראש, קבע פאנל של 19 מומחים מולטידיסיפלינריים שמניפולציה של עמוד השדרה התבטאה בשיפור כמעט מיידי בכאבי ראש צווארי (cervicogenic headaches) עם הקטנה משמעותית של תופעות לוואי והקלה ארוכת טווח של כאבי הראש מאשר טיפול תרופתי רגיל. החוקרים סיכמו “השימוש במניפולציה במקרים של כאבי ראש ממקור צווארי התבטאה בשיפור מיידי בחומרת כאבי הראש כשהושוותה עם קבוצת בקרה. יתר על כן, בהשוואה לטיפולי רקמה רכה (מסאג’), סדרת טיפולי מניפולציה התבטאו בשיפור קבוע בתדירות וחומרת הכאבים”. ( 5 )

מחקר בריטי image_bullet

ב 1990 פורסם בבריטניה מחקר שארך 3 שנים. 741 חולים עם כאבי גב חולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול כירופרקטי והקבוצה השנייה טיפול תרופתי. ממצאי המחקר גילו כי נמצא שיפור ניכר גם בטווח הקצר וגם בארוך בקבוצה שטופלה ע”י כירופרקטור. מסקנות המחקר היו העדפה ברורה של טיפולי כירופרקטיקה על פני הטיפול הרפואי בכאבי גב תחתון והמלצה להכליל את הכירופרקטיקה בשרותי הבריאות הציבוריים.

( 1 ) (Sheklle PG, Adams A, et al/ The Appropriateness of Spinal Manipulation for Low-Back Pain: Indications and Ratings by Multydisciplinary Expert Panel. RAND Corporation, Santa Monica, California; 1991).

( 2 ) (Koes BW, Bouter LM, et al. British Medical Journal. March 7, 1992; Vol. 304, No. 6827, pp 601-605.)

( 3 ) (Bigos S, Bowyer O, et al. Acute Low Back Problems in Adults. Clinical Practice Guideline, Number 14, Rockville, Maryland: U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, Agency for Health Care Policy and Research, AHCPR Pub. No. 95-0642; December 1994.)

( 4 ) (Magna P, Angus D, et al. The Effectiveness and Cost-Effectiveness of Chiropractic Management of Low-Back Pain. The Ontario Ministry of Health, Ottawa, Ontario, Canada; August 1993. )

( 5 ) (McCory DC, et al. Evidence Report: Behavioral and Physical Treatments for Tention-type and Cervicogenic Headache. Duke University Evidence-Based Practice center, Durham, North Carolina, January 2001.)